Dieet Tips | Gezond afvallen

dieet gezond
positieve evolutie

Afvallen met blijvend effect!

Terugkijkend op mijn eeuwig lijkende dieet worsteling zijn er een aantal momenten geweest die beslissend zijn voor wie ik nu ben. Ik heb 7 dieet tips die gegarandeerd de start zijn van een nieuwe stijl van leven.

  1. stel een contract met jezelf en je naasten op.
  2. plan sport in je agenda in en wijk hiervan niet af (contract).
  3. zorg voor heldere afspraken over dagelijkse eetgewoonten.
  4. voorkom dat je een crashdieet volgt als je normale levensstijl nog niet gezond is, jojo
    gegarandeerd (af en toe een crashdieet bovenop een gezonde leefstijl kan dus wel!).
  5. weet wat je eet! Denk bijvoorbeeld aan caloriedichtheid en leer etiketten lezen.
  6. houd rekening met een terugval, die komt, die komt hard en die moet je overwinnen!
  7. stel realistische doelen en weeg je niet meer dan eenmaal per week, realiseer je dat de
    verandering blijvend moet zijn en dat het geen wedstrijd is.

Hieronder zal ik elke dieet tip nader toe lichten:

1. Een dieet contract

Het klinkt flauw, maar het werkt! Je gaat een belofte met jezelf en aantal anderen aan. Het wordt veel lastiger om je niet aan je goede voornemens te houden. Wat je in het contract op moet nemen is voor iedereen anders. Het is daarom erg belangrijk dat je weet wat je eet en waardoor het komt dat je te zwaar bent. Velen van ons hebben hier ervaring mee en hebben meer dan eens een eet dagboek bijgehouden (kan ik inmiddels niet meer zien of horen). Inzichten in je eetgewoontes kun je gebruiken om je pitfalls in een contract op te nemen en te benoemen.

Zo heb ik de volgende dingen in een dieet contract gezet:

  • niet meer eten na ’s avonds 20.00u.
  • sport in plannen in mijn agenda en daar niet van af te wijken
  • alleen eten tijdens mijn vooraf bepaalde eetmomenten
  • te weten wat ik eet en hierbij het aantal koolhydraten tot het mimimum beperken
  • ernaar te streven dat mijn lunch bestaat uit een koolhydraatarme salade
  • tijdens de hoofdmaaltijd van de dag slechts 1 keer op te scheppen zodat ik een normale portie
    eet. Ook hierbij probeer ik de hoeveelheid koolhydraten te minimaliseren
  • alcohol gebruik beperken tot een avond stappen of feestjes
  • veel water of koolzuurrijk bronwater drinken
  • zoveel mogelijk een goed dag/nacht ritme te handhaven
  • bij een terugval, hier niet in blijven hangen, maar doorgaan met gezond leven!

2. Sport

op zal op zichzelf slechts een klein deel van de gewichtsafname teweeg brengen, maar samen met een goed dieet werkt het absoluut motiverend. Traditioneel gezien ben ik een fanatieke sporter, maar een druk leven zorgt ervoor dat het snel naar het tweede plan verplaatst. Sportmomenten zelf lijden daaronder omdat je geen progressie meer boekt en telkens opnieuw moet beginnen om echt wat op te bouwen. Daarnaast krijg je van een beetje spierpijn een soort van continue reminder van waar je mee bezig bent (zo ervaar ik dat in elk geval). Je moet echter wel oppassen dat je niet denkt dat je je door het sporten wel weer wat kunt veroorloven.

3. Heldere Afspraken

Zorg voor goede afspraken met jezelf zodat je op elk moment weet wat de bedoeling is. Ik bedoel hiermee dat het geen vraagteken mag zijn wat je gaat lunchen of ontbijten. Het moet duidelijk zijn hoeveel je eet bij het diner en wat je moet doen als je een keer uit eten gaat. Dat wil niet zeggen dat je je ten allen tijde alles moet ontzeggen. Maar plan het vooral vooruit! Wat enorm helpt is het paraat hebben van gezonde recepten. Als je weet wat je kunt eten, dan wordt het een stuk eenvoudiger. Ik heb bijvoorbeeld gebruik gemaakt van boek met afvalrecepten.

4. Doe af en toe een dieet sessie

In tegenstelling tot wat je zou denken ben ik niet tegen op het volgen van een dieet waarbij je in enkele weken meerdere kilo’s gewicht verliest. Het gaat om de onderliggende basis. Als je eetpatroon gezond genoeg is om op gewicht te blijven en op een nieuw lager niveau verder te leven, dan is een crash dieet geen probleem. Het gevaar van een crashdieet bestaat uit het volgen van een streng dieet gevolgd door aloude eetgewoonten met het jojo effect als gevolg.

5. Weet wat je eet

Het is enorm belangrijk om te weten wat je eet. Als je dat niet weet dan is er geen beginnen aan. In mijn blog zal ik aandacht besteden aan terminologie als calorieën, voedingsstoffen, caloriedichtheid en voedingsetiketten.

6. Wapen je tegen een terugval

Zorg dat je je van tevoren wapent tegen een terugval. Die gaat zeker komen, maar mag in geen geval te lang duren. Als je dit weet dan gaat het lukken om al de geïnvesteerde tijd en moeite niet voor niets te laten zijn.

7. Stel reëele doelen

Het volgen van een crashdieet is wellicht soms ok, maar realiseer je goed dat meer dan een kilo per week aan gewicht verliezen niet een heel realistisch doel is als je het hebt over effectief diëten en een gezonde leefstijl. Stel daarom haalbare doelen.

Ik hoop dat we samen kunnen beginnen aan een reis om te worden zoals we verdienen te zijn. Ik ben er inmiddels van overtuigd geraakt dat het met de juiste bewustwording mogelijk is om van het leven te genieten zonder overgewicht!

Gezond diëten en je fitter en beter voelen dan ooit, dat is de missie die ik mezelf heb gesteld en met jou wil delen!