Paleodieet

moderne evolutie
Paleo evolutie

 

Het paleodieet of ook wel paleolithisch dieet of jager-verzamelaardieet genoemd, is gebaseerd op de  voeding van de menselijke voorouders in het tijdperk paleolithicum, een periode van 2,5 miljoen jaar tot 10.000 jaar geleden.

Het paleodieet is een niet zozeer een dieet, maar eerder een manier van leven. Het grijpt terug naar hoe onze verre voorouders leefden. Het idee is dat ons lichaam niet met onze eetgewoontes is mee geëvolueerd. In de oertijd hadden ze bijvoorbeeld geen fastfood of bijvoorbeeld brood!

Ons eten zit vol met producten om het houdbaar, mooier en lekkerder te maken. We nemen met een normaal dieet dagelijks een heleboel voedingsstoffen tot ons waarvan we niet eens weten dat het we er dik van worden en dat het misschien zelfs wel ongezond voor ons is.

Kritiek

Het paleodieet is een trend die komt overwaaien uit de VS. Het werkt goed, maar krijgt ook de nodige kritiek te verduren. De nadruk ligt op het eten van vlees, vis en eieren, omdat zogezegd onze voorouders dit vooral als hoofd ingrediënt van hun dieet zouden hebben. Onder andere de artsen achter de beweging ” “Forks over Knifes” zeggen echter dat door onderzoek is vastgesteld dat calorieën bij het dieet van onze verre voorvaderen voornamelijk uit plantaardig voedsel kwam. Een belangrijk argument dat zij gebruiken bij het promoten van hun voedingsaanpak is onder andere wat intensieve veeteelt aan belasting voor onze planeet teweeg brengt. Daarnaast vinden zij het wat betreft de gekozen voedingsstoffen een ramp voor je gezondheid. Hierbij kijken ze voornamelijk naar cardiovasculaire risico’s.

Voor wat onze voorouders betreft: Zij wisten ze niet beter, want anders dan dit voedsel was voor hen niet beschikbaar. Zij aten, wat wij als mensen zijnde behoren te eten van moeder natuur.

Waarom is het Paleo Dieet Populair?

Het is een gemakkelijk dieet. Geen calorieën tellen, niet op hoeveelheden letten en vooral letten op het soort voeding. En zoals ik al eerder aangaf: Het werkt in elk geval om gewicht te verliezen!

Soort voeding

Over het algemeen bestaat het paleodieet uit vlees, vis, groenten, fruit, noten en zaden. Als het beweegt of je kunt het rauw eten, dan is het waarschijnlijk wel “paleo-proof”.

Als je overweegt om dit dieet (al dan niet tijdelijk) te gaan volgen, dan kun je hier klikken. Deze link verwijst je naar een site die je op weg helpt.